Dag 61 med Roaccutan – Blondinbella

Såg att Blondinbella också börjat på Roa. Jag är så glad för hennes skull. 🙂

http://blondinbella.se/antligen/

Det störande är de kommentarer som hon fått på sitt inlägg från okunniga människor som tycker att hon ska akta sig, och i stället äta ”zink” eller bluffmedlet Vitamin B5. Mot aktiv, ständigt blossande akne. Jomenvisst. Suck.  Då vet man inte mycket om hur akne fungerar. Och dessa människor, som själva ”hört” och ”vet” att Roaccutan är sååå farligt. Hjärnskador, depressioner, självmord… Herregud vad en del människor tar i trots att de inte vet ett endaste dugg. Det är ju just sådant här som gör att många människor inte ens vågar överväga Roaccutan. Vilket gör att de aldrig blir av med sin akne utan i stället (som jag själv gjorde) helt i onödan lägger ut tusentals kronor på hudvårdsbehandlingar, dyra krämer och medel som inte hjälper ett smack mot grundproblemet. Och visst har det rapporterats depressioner i samband med Roaccutan, det räknas ju även upp bland biverkningarna i bipacksedeln, men det finns som jag skrivit tidigare inga medicinska belägg för att det är medicinen som framkallar depressioner. Det har min läkare intygat. Utan det kan lika gärna vara utslagen i sig själva och det svajande självförtroendet, samt besvikelse över att Roaccutan inte fungerar tillräckligt snabbt som väntat, som gör att personen mår dåligt. 

För att återgå till Blondinbella: på sidan jag länkat till kom det också många genomtänkta och kloka kommentarer, skrivna av människor som faktiskt använt Roaccutan. Det är intressant att se att många i princip mest haft torrhet som biverkning (och t.ex näsblod pga torra slemhinnor), medan några andra tycker sig ha känt av mer. Vi reagerar alla olika.

I morgon ska jag ringa doktorn om min dosering!

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Lämna en kommentar