Dag 60 med Roaccutan

Funderar på om jag ska fråga min hudläkare om jag kan höja dosen från 50 till 60 mg per dag? Jag tänker att det borde funka eftersom min kropp verkar hantera Roaccutanet ok, och för att jag ju då skulle komma fram snabbare till slutresultatet. Det är ju skönt att inte känna av några direkt jobbiga biverkningar av medlet på den här dosen, men i och med det kanske jag skulle klara av mer också…?

Rörande dosering: Normal dosering är ca 1 mg Roaccutan per kroppskilo om dagen. Jag väger ca 54-55 kg och äter nu 50 mg/dag, dvs 5 tabletter à 10 mg.

För att få ut maximal effekt av Roaccutan ska man i slutändan ha kommit upp i en totaldos av 120 mg per kroppskilo under en period på 4-6 månader. Det är alltså totaldosen som räknas för slutresultatet. Min totaldos vid avslutad behandling räknat på min kroppsvikt kommer alltså att vara 55kg x 120mg = 6600 mg. (Svårt med huvudräkningen där kanske, men så är det).

Jo, jag tror jag ska fråga läkaren om att höja till 60 mg/dag, så att jag inte behöver fundera mer på detta om det nu ändå inte skulle vara en bra idé så att säga. Nu är det lördag, ska se om jag tar mig för att ringa på måndag…

2 kommentarer

Under Uncategorized

2 svar till “Dag 60 med Roaccutan

  1. Maria

    Alltså, doseringen ska vara 0,5 mg/kg kroppsvikt, inte 1 mg! Ta det lugnt med medicinen tjejen, det är inte lätta saker du har med o göra. Jag väger 58 kg, och äter för närvarande 20 mg/dag. Ska utöka till 30 mg efter första månaden. Men det är det högsta doseringen jag får ha, med tanke på min kroppsvikt! Var försiktig snälla du, överdosera inte. hellre någon månad eller två extra med finnig hud (vi som ändå fått stå ut så länge med det ändå), än permanenta kroppsskador eller liknande.

    • Anna

      Doseringen ska vara 0,5-1 mg per kroppskilo och dag, det står i bipackssedeln. Du äter den lägsta rekommenderade dosen, inte högsta. Vissa har dock lägre dos än du, men det är inte att rekommendera pga ökad återfallsrisk.

Lämna en kommentar