Dag 180 med Roaccutan – olika typer av akne

Fyra dagar kvar av kuren! Ojoj, vad snabbt det går nu.

En inkommen fråga: Hej! Det ska bli spännande att fortsätta följa dig nu när kuren börjar ta slut också. Jag tror det är många som är oroliga hur det kommer bli efter kurens slut, även jag! Min tar slut om två månader… Det är ju perfekt att sluta nu egentligen för då hinner huden återställa sig till sommaren, jag måste nog vara försiktig en bit in på sommaren…och jag som vill bli solbränd så att ärren syns mindre! Du skrev att du hade en viss typ av akne, är det din hudläkare som berättat det? Jag hade också velat veta vilken typ..skulle kännas bättre…det kanske inte finns så många olika? Vad kännetecknar den typen du har?

Svar: Jovisst, jag kommer inte blogga varje dag efter kuren men något inlägg någon gång ibland, för att uppdatera hur det går, om det händer något nytt, det kommer jag göra. 🙂

Ja, var ordentligt försiktig med solen sedan när du slutat med kuren! Huden är ju tunnare nu i och med Roaccutan, så det kan bli farligt annars.

Jag är inte så jätteinsatt i de olika aknetyperna tyvärr, det var som sagt min hudläkare som sade att jag har Akne Tarda, och så mycket mer vet jag inte. 🙂 Jag får säga att det är en djungel, detta med de olika aknetyperna. Men jag har letat upp lite länkar här nedan att kolla igenom. Förstår att du undrar vad du har för typ av akne, det gjorde jag också, så det var intressant att få höra av min läkare. Fråga din läkare vad för typ av akne just du har, vettja! Så får du veta… Det är inte så lätt att reda ut själv, eftersom det är vanligt att man inte bara har just en renodlad typ av akne, för de går ofta in i varandra.

Den här sidan är den tydligaste sidan jag hittat, som visar olika typer av akne med text och bild: http://www.braattveta.info/olikatyper.htm OBS, jag ställer mig INTE bakom det som på ett annat ställe på den sidan skrivs om att Vitamin B5 skulle fungera mot seriös akne! Som jag skrivit tidigare här i bloggen, Vitamin B5 och dess försäljare lurar bara människor på tid och pengar. Köp det inte. På den länkade sidan sägs det även på ett annat ställe att bastu och ändrad kosthållning skulle hjälpa mot akne! Det vet vi ju alla att det inte gör. Sidan är också tyvärr en sådan som varnar för Roaccutan. Vilket förstås hänger ihop med att den förordar B5… Suck. Gå inte på detta. Nåväl, det var just sidan med acnebeskrivningar jag ville tipsa om.

(Här bloggade jag för övrigt om Vitamin B5: https://roaccutan.wordpress.com/2010/02/14/dag-152-med-roaccutan-om-bluffen-vitamin-b5/)

Acne Tarda (även: vuxenakne), som jag ju har, är tydligen svårare att bli av med än ”vanlig” akne… Kanske för att den inte läker ut av sig själv, som t.ex vanlig ungdomsakne? Roaccutan ska tydligen i alla fall vara utmärkt och effektiv behandling mot Acne Tarda. Vad som kännetecknat min akne var i alla fall att jag hade som små 1-cm stora ”bölder” här och där runt käkarna och lite upp på kinderna. Oftast inte klämbara utan röda och ömmande, vilka kunde sitta kvar i upp till flera månader. ( 😦 )

En annan sida som beskriver andra aknetyper: http://huddoktor.com/doctor/Acne+typer/3/602.html

Två engelskspråkiga sajter om akne och aknetyper, mycket informativa för den som vill lära sig mer:

http://www.skincarephysicians.com/acnenet/acne.html

http://differenttypesofacne.com/

2 kommentarer

Under Uncategorized

2 svar till “Dag 180 med Roaccutan – olika typer av akne

  1. Amanda

    Hej,

    jag har tidigare kommenterat i din blogg och tycker det är så bra att du delar med dig av dina erfarenheter.

    Jag är nu inne på min sista månad på kuren (4e) och hoppas att jag får det utskrivet i en månad till. Har tyvärr fått skjuta upp mitt besök hos läkaren ett par gånger. Jag har absolut inga finnar kvar, de försvann redan under de 2-4 första veckorna. Min hy är slät, men ser inte lika slät ut. Fortfarande är den inte helt jämn och ser inte 100% frisk ut, ser fortfarande ut som att jag har lite dålig hy.
    Jag har alltid haft en rodnad utför näsan mot kinderna, bara en lätt liten rodnad sådär som de flesta som har acne har, och den är fortfarande inte borta. Jag undrar nästan om detta inte kan vara ärrbildningen från alla finnar som funnits där under åren!? Är det någonting du har haft och blivit av med eller har fortfarande?

Lämna en kommentar