Dagsarkiv: 10 mars 2010

Dag 176 med Roaccutan

8 dagar kvar av kuren nu!! Nedräkning pågår…

Fick en kommentar:

Hej!

Jag har precis sträckläst din blogg och vill bara påtala hur bra det är med människor som delar med sig av sina erfarenheter! Jag går också på en roa-kur och har dessutom en hy som verkar väldigt lik din. Jag kunde i princip följa dina inlägg och nicka igenkännande för mig själv. Väldigt skönt att läsa om någon som har gått genom samma behandling och som vet hur det är att ha akne.

Precis som du har jag testat antibiotika som fungerade en gång, men sedan kom utslagen tillbaka. Har även gått på Roa en gång tidigare, men då kom utslagen tillbaka. Den behandlingen genomfördes dock under en extremt dålig och oansvarig hudläkares bestämmande (vilket jag har förstått nu i efterhand). Som jag minns det var det någon form av ”hast-behandling” under knappt två månader (inför sommaren). Huden blev fantastisk och var så ett halvår efter behandlingen, sedan kom utslagen tillbaka, tyvärr värre än någonsin. Nu går jag sedan en dryg månad tillbaka på en ny kur som är tänkt att pågå i fyra månader. Det jag blir lite orolig över är att jag ska få tillbaka aknen igen då vi verkar ha liknande problem med utslag, men du går på en längre kur. Jag hoppas verkligen att resultatet står sig den här gången (och att det gör så för dig också!). Ska kolla upp det med min nuvarande hudläkare, som verkar väldigt bra och ordentlig.

Jag är i grunden väldigt positiv till Roa efter att ha provat ALLT som finns mot akne. Det är det enda som hjälper. Och jag är 27 år gammal och har haft problem sedan gymnasiet. Men jag har också upptäckt hur viktigt det är med en hudläkare som är ansvarsfull och verkligen bryr sig om sina patienter (om det nu är någon annan som läser det här inlägget). Tack igen för en bra blogg.

Svar: Tack! Det känns bra att veta att bloggen gör nytta. Jag blev glad att läsa din kommentar där också, för inlägget jag skrev dag 174 kändes extra utlämnande för mig på något sätt. Märkligt, för jag har ju lagt ut bilder på mina utslag och skrivit om utslagen förr. Men situationen jag beskrev var så jobbig och ledsam för mig. Och till saken hör att jag har skämts och fortfarande skäms för problemen med akne. För det är ju inte ”jag”. Jag är inte en person som ska ha akne. Jag tror fler förstår vad jag menar…

Jag tror också starkt på Roaccutan, men det är riktigt trist om utslagen kommer tillbaka. Rörande din förra 2-månaderskur så lät den verkligen alldeles för kort. Jättebra att du tar en till kur nu. 4-6 månader är den normala tiden för en kur, så det låter som en rimlig tid. Och då är vi båda oroliga att få tillbaka aknen alltså 🙂 men prognosen för vår typ av akne ska tydligen vara god. Vi är i vuxen ålder och vi verkar båda ha akne tarda (som min hudläkare kallade min sort), och då ska Roaccutan funka bra. Så kommer man upp i full dos (120 mg per kroppskilo under 4-6 månader) så ska det vara stor chans att få bestående resultat. (Som tillägg för andra läsare så funkar självklart Roaccutan för andra åldrar och typer av akne också!) Vi får båda hålla tummarna. Stort lycka till! Lägg gärna in någon kommentar om hur det går. 🙂

4 kommentarer

Under Uncategorized