Dagsarkiv: 11 mars 2010

Dag 177 med Roaccutan

7 dagar kvar av kuren!

Jag har de senaste dagarna känt mig lite mer torr i ögonen. Men det är ok. Har också i vanlig ordning varit torr på hakan. Och idag även lite torrhetsflagor i hårbotten! Så har jag inte haft under hela behandlingen tidigare. Lustigt att det kommer nu.

Jag tar två frågor:

Fråga: Hejsan! Äntligen någon som uppmärksammar roaccutan i en blogg med egna erfarenheter osv, underbart!
Underbar blogg och bra inlägg! undrar bara följande: hur går det med tränings, det vill säga innebandy/fotboll eller joggning? står ju att fysiska ansträngningar ej är tillåtna, eller åtminstånde rekommenderade. Jag tar bara 3 tabletter om dagen

Svar: Tack, vad snällt. 🙂 Läs vad jag skrivit om träning här: https://roaccutan.wordpress.com/2010/01/03/dag-110-med-roaccutan-traning/  och här:  https://roaccutan.wordpress.com/2010/02/15/dag-153-med-roaccutan/

Min personliga åsikt är att man inte behöver avstå från träning bara för att man äter Roaccutan. Du kan känna av själv vad du klarar och inte, men pressa dig inte om du känner av något. Du äter låg dos, så jag gissar att du skulle klara av fortsatt träning. Men alla reagerar olika på all medicin, så testa dig fram. Och ta inte ut dig i onödan. Jag har läst om fler som tränar precis som vanligt och inte har problem med det, men t.ex intensiv styrketräning bör man nog undvika. Som jag skrivit tidigare, jag fortsatte att träna som vanligt under kuren (jympapass på Friskis) och tog det bara lite lugnare under passen en kort period när jag kände av lite ryggvärk. (Det blev naturligt att jag anpassade min träning under passen efter hur det kändes i ryggen. Ryggvärken gick sedan över efter en tid). Kolla i länkarna så får du veta mer!

Fråga: Hej jag undrar ifall du har/haft problem med mensen under din roa behandling, jag får min mens efter varje 2 veckor typ. Undrar om de har blivit lite konstigt med dig också? Kan det vara för att jag har höjt min dos från 5 tabletter till 6? för det var då det började.

Svar: Intressant att du frågar, för jag upplevde något liknande! En tid in i behandlingen fick jag små mellanblödningar (inte riktig mens), tja, ungefär 2 veckor efter att den egentliga mensen var slut, lite duttande då och då till och från. Jag började undra om jag börjat få ett tidigt klimakterium. 🙂 Jag satte det inte i direkt samband med Roa eftersom jag inte läst något om att det kunde ske, men jag undrade om det kunde hänga ihop. Det höll på sådär och duttade lite då och då, i två, kanske tre månader. Det kanske började i samband med höjningen till 60 mg (vilket var ca 2 månader in i kuren), men jag minns tyvärr inte riktigt… Nu har det dock inte varit så på ett tag. Och nu äter jag 50 mg/dag… (Eller så har kroppen bara vant sig, som med de andra bieffekterna. Eller så var det en slump att det inträffade!)

Lämna en kommentar

Under Uncategorized