Dagsarkiv: 02 mars 2010

Dag 168 med Roaccutan

Inget nytt, så idag går jag direkt på en fråga:

Fråga: Hej, min hudläkare har sagt till mig att jag måste vänta minst 5 veckor efter avslutad behandling innan jag får vistas i solen och då måste jag ha hög solskyddsfaktor och jag får inte sola solarium ALLS, är det min hudläkare som överdriver? Vad har din hudläkare sagt om det här med solning? måste du också vänta så länge? jag vill verkligen kunna sola och bli brun på sommaren. Jag undrar också ifall du vet ifall jag kan fylla i mina gropar med restylane eller botox precis efter min behandling av roaccutan? det är ju bara en spruta så det borde väl inte va så farligt?
oj det blev lite för många frågor nu men jag skulle vara jätte tacksam ifall du kunde svara på dom. tack och hej
🙂

Svar: Läkaren överdriver inte! Man ska inte sola under och direkt efter kuren. (Jag har tidigare försökt få tag på min hudläkare för att bli påmind om den exakta tiden hon sagt till mig att man inte bör sola efter kuren, men jag har inte fått tag på henne). Jag har visserligen hört att man ska undvika solning efter kuren i allt från 10 dagar upp till tja 1-2 månader. Så det verkar vara olika bud. 5 veckor låter som en mycket trovärdig siffra, i och med det jag vet om hudens känslighet efter kuren. Ska se om jag kan få fram mer exakt info…

Här skrev jag i alla fall tidigare om solning:  https://roaccutan.wordpress.com/2010/02/18/dag-156-med-roaccutan/ och här https://roaccutan.wordpress.com/2010/02/19/dag-157-med-roaccutan/

Angående Restylane: Direkt efter kuren ska du absolut inte spruta in något i ansiktet. Man ska undvika att göra något eventuellt ingrepp i huden (t.ex syra, spruta, skalpell) i minst 2 månader efter kuren. Detta eftersom huden då fortfarande är känslig och därför lättare får ärr. (Nu låter jag väl supervan att prata om syror och skalpeller, men det ska ju vara en informativ blogg så jag går bara ut med det jag vet. 🙂 ) Men om du absolut vill spruta in Restylane, gör det när 2 månader gått…

I övrigt tycker jag att det vore bortkastat att spruta in Restylane för att fylla ut ärr. Restylane försvinner ur kroppen efter ett par månader, så det skulle bli ett dyrt återkommande projekt att ständigt gå tillbaka till doktorn och spruta in nytt Restylane. (Och Botox är mer inriktat på att släta ut rynkor som bildats av ansiktsmuskler, så det vore inte ett alternativ det heller). Då tror jag mer på att göra någon typ av ansiktsslipning med laser eller liknande, om du skulle ha många ärr. Men, en sådan typ av stark slipning får inte göras förrän efter ett år efter avslutad kur. Kontakta gärna kliniker för att höra dig för om de olika alternativen för ansiktsslipningar. Men var väldigt noga med att inte utsätta huden för tidigt för något ingrepp. Du har ju genomgått den här kuren för att få en frisk och fin hud, inte för att få den förstörd efteråt! 🙂

2 kommentarer

Under Uncategorized