Dagsarkiv: 19 februari 2010

Dag 157 med Roaccutan

Idag hade jag en minimal liten start till finne mitt på ena käkbenet. Jag började pilla och hålla på med den och då svällde den förstås upp. 😦 Inte jättemycket, men den blev ju större än innan. Så nu hoppas jag på att kunna låta bli att klämma. För jag vet ju hur det blivit under kuren när jag försökt sådant. Illrött och sårigt och inte bättre.

Och finnen under hakan (sedan många veckor nu) är fortfarande kvar. Konstigt tycker jag. Inga fler riktiga finnar dock, vilket ju är väldigt skönt.

Fick en uppföljande fråga på inlägget igår.

Fråga: vad menar du med ingrepp? menar du att man måste vänta 2 månader innan man får börja sola igen?

Svar: Med ingrepp menar jag då en läkare måste skära eller på något sätt göra åverkan på huden. Som t.ex att skära bort ett födelsemärke. Huden kan läka något sämre pga Roa, så läkare kan vilja vara försiktiga i och med det 2 månader efteråt. Man ska t.ex inte heller göra någon starkare ansiktsbehandling (t.ex slipning med syror eller laser) förrän 2 månader efter avslutad kur, för att vara på säkra sidan.

Jag ska t.ex även få hjälp av min hudläkare med att få bort en lite mörkare pigmentfläck jag har i pannan (den syns inte på vintertid men framträder starkt på sommaren pga solen). Jag ska få använda en stark och ”frätande” kräm på det området. Hon kommer dock inte att skriva ut detta till mig förrän 2 månader efter att kuren är avslutad. Just pga hudens känslighet. Jag tycker också att det är bra att vara försiktig.

Jag har läst om någon läkare som sagt att det är ok att börja sola en vecka efter avslutad kur, men det tycker jag låter lite väl tidigt. Att vistas i solen normalt är ju ingen fara, men att ligga och steka sig… Jag sitter dock inte med facit, tror jag ska fråga min läkare vad hon vet om solning! Men med tanke på att huden kan vara känslig i omkring 2 månader efter avslutad kur, kommer i alla fall jag att räkna in solning (åtminstone intensiv sådan) i det som borde undvikas den tiden. Det är nog bra att låta huden vila också. Allt för att kunna få fortsätta ha en fin hud.

3 kommentarer

Under Uncategorized