Dagsarkiv: 01 februari 2010

Dag 139 med Roaccutan

Jag nämnde ju att jag uppe i fjällen tyckte mig sett några fler talgproppar i huden. Det ser jag inte nu längre, utan det ser ut som innan, dvs inte fler talgproppar än normalt. Kanske var det bara kylan som gjorde något tillfälligt. Vi får se…

Det händer ju inte så mycket nytt med huden numera, så det passar bra att ta en fråga då och då. Fick den här frågan innan jag drog iväg på min fjällresa:

Hej!

Tackar för att du svarade så bra på mina frågor. Tror inte jag skrev det men har själv ätit tetralysal i 3 mån och det hjälpte mig inte alls, så nu har jag varit hos hudläkaren och idag tog jag blodprov. Får börja med Roa så fort resultaten kommit in :). Är glad men lite nervös,  kanske vanligt?

Min hudläkare har sagt att jag ska börja dosen hög direkt, 5 tabletter per dag, 3 morgon och 2 kväll. Väger  ca 48kg, blev lite ororlig trodde man började lågt men att man sedan ökade på men enligt henne så skulle vi köra denna dos för att sedan behålla den i först 4 månader och hjälpte det så skulle jag sluta, om inte så fortsätter jag i en månad till. Så nu hoppas jag detta kommer hjälpa mig, vågar jag tro att jag snart kommer sluta behöva tänka på finnar igen (?) Hoppas det innerligen 🙂 Såg att du ska iväg på skidresa, hoppas du får det underbart! Kram

Ps: Måste man tänka på vad man äter och under vilken tid man äter under tiden man tar Roa?

Svar: Vad bra att du redan varit igång och testat Tetralysal! Och spännande att du fått ta blodprov nu för Roaccutan, hoppas det går bra! Jag var absolut också både glad och nervös om vartannat inför att ta blodprov och att sedan få börja med Roa.

Ögonbrynshöjande att du får börja med högre dosen direkt, men läkaren har säkert en bra anledning. Jag tycker att du ska fråga läkaren varför! Så att du får veta direkt, i stället för att gå och undra. Jag fick börja med 30 gram, för att efter en månad höja till 50, men det kanske inte är så stor skillnad i gram och biverkningsmässigt däremellan.  Jag menar, att i stället börja med 50 gram direkt. De första starka biverkningarna går ju (vanligen) över efter ett tag och då har du kommit igång ordentligt på en gång, det är ju bra. Du kanske har en annan aknetyp än jag och att det då är mer effektivt att börja starkt! Vore intressant att veta faktiskt. De vet oftast vad som är bäst, läkarna…

Med Roaccutan behöver du inte tänka på vad för olika typ av mat du ska äta (som man behövde med Tetralysal). Det enda är att det är en fördel att ta tabletterna tillsammans med mat, gärna fet, eftersom A-vitaminet i Roaccutan är fettlösligt (dvs tas upp bättre av kroppen med hjälp av fett).

Min hudläkare sade också till mig att inte ta kosttillskott som multivitamintabletter under kuren, eftersom det kunde bidra till för hög dos av A-vitamin…

Kul, hoppas att du får sätta igång snart!

3 kommentarer

Under Uncategorized