Dagsarkiv: 12 februari 2010

Dag 150 med Roaccutan

Jag var torr idag igen, hade små torra hudflagor på båda sidor av hakan. Undrar varför det blir torrt just där? I övrigt hade jag lite vag huvudvärkskänsla, inte påtagligt, utan som att jag lika gärna kunde ha inbillat mig. Så kan jag ha fått andra dagar också. Sådär lite vagt, som att jag inte vet om jag ska tro på att jag har huvudvärk eller ej. Det är i alla fall någonting som jag tycker ska bli skönt att bli av med efter kuren. Om det nu är så att detta beror på medlet. (Annars tycker jag ju som sagt bara att det är en massa bra fördelar med Roa).

Här fann jag lite historik kring Roaccutan (A-vitamin som är verksamt i Roaccutan) som jag tyckte var väldigt intressant! http://huden.nu/fragor-och-svar/hudsjukdomar/eksem/eksembehandling/a-vitamin-och-eksem/

Både A- och D-vitamin har en påverkan på huden och vissa hudsjukdomar. I samband med 1:a världskriget led soldaterna brist på näringsämnen och man upptäckte A-vitaminbrist och i samband med detta noterades tillkomst av vissa fjällande ”hudförtjockningar”. Trots att inte A-vitaminbrist förelegat vid olika hudsjukdomar som acne och psoriasis, har man prövat att behandla dessa med höga doser A-vitamin. Tyvärr för att få effekt var man tvungen att ge riktigt höga doser till förgiftningsnivå för att få effekt. Utifrån detta har Schweiziska läkemedelsbolaget Roche sen 50-talet forskat mycket kring A-vitaminlika ämnen och testat bortåt 2.000 olika ämnen och fått fram bla Neotigason mot psoriasis och Roaccutan mot svår acne.

Lämna en kommentar

Under Uncategorized