Dagsarkiv: 10 februari 2010

Dag 148 med Roaccutan

Idag hade jag funderingar på att återigen höja dosen bara för att så snabbt som möjligt komma fram till slutresultatet, och då stå ut med eventuell huvudvärk och torrare ögon! Kanske för att vi pratat om det här på bloggen nyligen. Jag skulle vilja komma snabbt framåt nu och se ett helt friskt resultat så fort som möjligt. Samtidigt som jag också faktiskt inte vill sluta med Roa. Jag skulle kunna fortsätta länge till. Konstigt va! Men jag vill liksom inte förlora alla bra effekter jag fått av Roa.

En kommentarsfråga apropå det jag skrev igår om min oro att få tillbaka finnarna: Vad har du för uppfattning om chansen att inte få tillbaka finnarna efter kuren? Jag har hört så mycket olika, allt från 5%-90% typ!

Svar: Ni ger så bra frågor! 🙂 Jag har läst på flera trovärdig ställen, samt att min hudläkare sade att: rent generellt så blir 70 % av Roaccutan-patienter bra i huden efter en kur, medan 30 % inte blir helt bra utan kan behöva göra om kuren. Här hade jag t.ex en länk som tar upp siffran 70 %:

https://roaccutan.wordpress.com/2010/01/18/ett-lanktips/

How does Roaccutane work? Roaccutane shrinks the oil glands (sebaceous glands) in the skin, thereby reducing oil secretion by the skin.  If there is no oil around the hair follicles, there is no chance of infection of the hair follicles.  Absence of infection means no acne.

Roaccutane gets rid of acne permanently in 70% of individuals taking it for 4 to 6 months.  In 30%, the acne could recur, requiring further treatment with Roaccutane or another acne medicine.

Och t.ex här ges också svaret 70 %:  http://huden.nu/fragor-och-svar/hudsjukdomar/acne/acnebehandling/roaccutan/roaccutan5/ Fråga: Hur många kurer brukar man behöva? Svar: Hos 70% av patienterna räcker det med en behandling på 4-6 månader. En andra kur räcker oftast för dem som får tillbaka acnen. Men det finns en del patienter, tyvärr, som inte har hjälp av Roaccutan.

Så det låter ju betryggande! (Utom det där med att en del patienter inte har hjälp av Roaccutan. Men det lär man ju ha märkt en bit in i kuren om Roa funkar eller inte). Det är hög chans att man får bestående bra resultat. Och man får förstås hoppas att man tillhör de 70 procenten. Min hudläkare sade att hon trodde att jag skulle tillhöra de som blev bra. Dum som jag var frågade jag inte konkret varför, men hon nämnde att om man var ‘äldre’ (jag är ju över 30) så var chansen stor att få bra bestående resultat. Antagligen eftersom yngre tonåringar fortfarande har hormoner som hoppar hej vilt, talgkörtlar som hittar på lite vad som helst och kroppar som fortfarande är i förändring under ett par år framåt. Nu inte sagt att tonåringar inte kan få bra hud! Jag har läst om många, många unga som blivit helt bra i huden. Annars skulle siffran inte vara så hög som 70 %. Men men, trots att min läkare sade så här, så vet jag ju inte hur det blir för just mig… Det vet man ju inte innan. Å andra sidan är det ju faktiskt bara att ta en kur till om finnarna skulle komma tillbaka. Det skulle jag inte ha några problem alls med. Det är bara finnhelvetet jag inte vill ha att göra med igen.

Lämna en kommentar

Under Uncategorized