Dag 120 med Roaccutan

Idag hade jag lite (minimala) småflagor på ovansidan av näsan och lite kring hakan. Typiskt för det kalla vädret, utöver Roaccutanet förstås? Annars inget direkt nytt att rapportera 🙂 så jag tar en fråga!

Fråga: Tja
jag äter roaccutan för andra gången, jag har egentligen inte så jättemycket finnar, men inget annat har hjälpt, så till slut skrev hudläkaren ut roaccutan. Det hjålpte bra, men bara efter några månader smög finnarna tillbaka.. nu gjorde min hudläkare en miss och skrev ut 4000 mg (jag ska äta ca 7200 som totaldos) för mycket roaccutan, som jag genast hämtade ut.. för min nya hudläkare vägrade skriva ut mer, den gamla har bytt till för mig okänd klinik…. Så nu började jag äta på eget bevåg och egen risk.. detta innebär att jag 1) äter för låg totaldos, 2) inte gör några tester..

Den här gången hjälper det mycket snabbare och jag har knappt några finnar efter bara 6 veckors ätande på 30 mg (vikt 60 kg)

vet du nåt om ifall en lägre totaldos kan funka en andra gång?? vet du om tiden spelar någon roll, jag drar ut på det litegranna, dels för att slippa biverkningarn och för att vänja huden vid sitt nya finnfria tillstånd 🙂

kan inte du skriva lite mer om roaccutans effekt.. jag har hört att roa programmerar om genetiken i hudens celler, så att den ”lär” sig att va torrare.. därför äter jag lägre dos längre tid..

jag tycker din blogg är superbra och du kan så mycket
Din hud har blivit mycket mycket finare!! hoppas att du får ännu bättre resultat som håller i sig

sen kan jag tipsa om krämer för asiatier.. de innehåller ofta blekmedel som bleker pigmentfläckar och ärr, något som asiater tydligen får oftare.. jag köpte massa i thailand för en tia styck

ha det bra!

Svar: Vad kul att det går bättre för dig denna andra omgång! Och tack för dina snälla ord. 🙂 Vågat av dig att göra detta på egen hand, men jag förstår dig… Efter ett tag med Roa känner man sig ju också lugn med medicinen (alla farhågor innan till trots).

Vad jag förstått så är faktiskt en högre dos bäst. En lägre dos under en längre tid är inte alls bortkastat så att säga, men för att få ut bäst effekt och bestående resultat av Roaccutan ska dosen vara hög. Inte extremt hög alltså, men normaldosen proportionellt med vikten och allt det där. Men å andra sidan är det också värdefullt att kunna slippa biverkningar. Nu är ju detta också din andra kur och du har redan fått bättre hud så…

(För den intresserade skrev jag lite om dosering här: https://roaccutan.wordpress.com/2009/11/14/dag-60-med-roaccutan/ och här: https://roaccutan.wordpress.com/2009/12/08/om-roaccutan/)

Det du nämner om genetik var en intressant frågeställning. Själva genuppsättningen i kroppen förändras inte vad jag vet, men huden ska vanligtvis ha blivit bestående mindre fet efter en kur. Inte lika torr som under själva kuren, men torrare än innan. Dock lär det inte vara generna som påverkats, utan huden som ”läkts” (eller vad man ska säga) åt det hållet med hjälp av medlet. Jag tänker kolla vidare inom ämnet.

Intressant det du skriver om krämer med blekningsmedel för asiater! Även om jag (eller annan bloggläsare) nu inte är asiat så kunde det kanske vara något att kolla upp. Jag tänker nog själv bara vänta tills fläckarna efter finnarna bleknar bort av sig själva, det går rätt bra att sminka över dem på dagtid, men tar det för lång tid så…

Jag tycker förresten att du ska ta kontakt med en annan, ny hudläkare som kan hjälpa dig med mer Roaccutan om du behöver framledes. Det finns många privatkliniker (där högkostnadsskydd också gäller), eller ring Vårdguiden som kanske har råd att ge om läkare? Ha det bra du med, och lycka till!

1 kommentar

Under Uncategorized

Ett svar till “Dag 120 med Roaccutan

  1. C

    tack för dina svar, det ska bli intressant och se vad du kommer fram till angående vad som egentligen händer i kroppen och var effekten kommer ifrån.. jag ska flytta till Olso snart så jag kan inte gå till en annan klinik (det var privat förra gången), möjligtvis att jag går till nån i oslo.. hoppas dock att min halva kur hjälper för gott nu!!

Lämna en kommentar