Dagsarkiv: 17 januari 2010

Dag 124 med Roaccutan

Idag har jag badat i klor och bastat en hel del. Kan notera att jag inte känner mig ett dugg irriterad i huden så här några timmar efteråt. Och jag har inte heller sminkat av mig helt. Det är nytt för mig, att jag inte ens sminkat av mig och rengjort huden grundligt efter att ha gjort en sådan sak. I vanliga fall skulle det varit det första jag gjort när jag kommit hem, rengjort huden från det smink jag haft på mig under dagen. (För jag skulle ju dessutom inte kunnat sminka av mig på badet och visa upp hur min hud såg ut. Och sedan stått där och sminkat mig i evigheter. Nej nej.).

Jag använder förvisso inte täckande foundation eftersom det gett mig en känsla av att huden proppas igen, utan det handlar mest om rouge och duttande med concealer (och så mascara, kajal och allt det där förstås), men i och med allt duttande hade det tagit tid att täcka det som ska täckas.

Nu säger jag inte att man inte ska vara noggrann med rengöring av huden, det ska man absolut, men det känns rätt skönt att ha ett lite mer avslappnat förhållande till huden och rädsla för finnar. Ett skönt konstaterande. Fast självklart kommer jag att rengöra ansiktet innan läggdags. Något annat vore otänkbart.

Dagens bastande påminde mig förresten om en period för något år sedan, när jag fick en teori om att bastande säkert skulle vara räddningen för huden. Jovisst: att värmen skulle ”rengöra” min hud ordentligt en gång för alla, och äntligen göra den fri från finnar. Så jag bastade och bastade, och rengjorde och rengjorde. 😀 Men, icke sa nicke. Självklart precis som allting annat; verkningslöst. Vad man har hållit på.

2 kommentarer

Under Uncategorized