Dag 103 med Roaccutan

Jag har minskat dagsdosen från 60 till 50 mg sedan två dagar tillbaka. (Dvs från 6 tabletter om dagen till 5). Jag har nämligen haft halsfluss den senaste veckan, och precis som förra gången jag fick en förkylning under Roa-kuren så fick jag nu ovanligt mycket ont i huvudet, och till slut tröttnade jag. Man brukar ju självklart kunna få huvudvärk även i vanliga fall under sjukdom även utan Roaccutan, men så här mycket brukar jag inte känna av det. Så då tänkte jag att eftersom jag ändå med mina 60mg hade en något högre dos än jag ska ha, så gör det inget om jag sänker. Det är ju onödigt att ha en jobbig biverkan som går att undvika med lägre dos, eller hur? (Man ska inte laborera på egen hand, men nu sänker jag och inte höjer… Och jag hade dessutom just dosen 50mg innan jag själv kontaktade hudläkaren och bad om att få höja till 60. Jag och min läkare har redan diskuterat doseringarna på 50 och 60 mg).

Skrev om dosering och höjning till 60 mg här: https://roaccutan.wordpress.com/2009/11/14/dag-60-med-roaccutan/              (samt två dagar senare, på Dag 62).

Nu känns det i alla fall betydligt bättre i huvudet, ingen värk alls. Å andra sidan har också blivit friskare från halsflussen. Vad är vad? 😉 Nåväl, jag kör så här ett tag till, så får jag se om jag höjer tillbaka till 60 igen senare… Jag tyckte annars att det funkade helbra med den högre dosen, förutom när det kom till detta nu då. Å andra sidan ”bör” jag med min vikt (54-55 kg) egentligen bara äta 50 mg, eftersom 60 mg är aningens mer än rekommenderat. (Vilket jag skriver om i ovan nämnda länk).

OBS! Vill Du ändra din dosering, kontakta din hudläkare eller apotekspersonal.

För den intresserade, här skrev jag om när jag var förkyld förra gången och hade huvudvärk: https://roaccutan.wordpress.com/2009/12/01/dag-77-med-roaccutan/

Och här hade huvudvärken gått över: https://roaccutan.wordpress.com/2009/12/06/dag-82-med-roaccutan/

2 kommentarer

Under Uncategorized

2 svar till “Dag 103 med Roaccutan

  1. Marcus

    Hallå där,

    Jag har sen fyra veckor tillbaka ätit Roaccutan och nyligen hittat din suveräna blogg så vill börja med att säga: stort tack för utförliga inlägg!

    Nu till min fråga som jag tänkte ställa eftersom du verkar ha väldigt bra koll på medicinen.
    Hur ställer du dig till träning i samband med kuren? Har du valt att avstå helt, kör du på lite ibland eller om så är fallet tränar du intensivt och i så fall hur fungerar det? Vet att du inte är någon läkare, men du kanske har någon erfarenhet eller intressanta tankar.

    /Tack i förhand

Lämna en kommentar