Dag 131 med Roaccutan

Allt är bra och bara lunkar på. Jag reflekterar knappt ens över att jag äter medlet. Om det inte varit för bloggen skulle det nog mest bara kännas som att allt var precis som vanligt och att jag bara liksom i förbigående stoppade i mig lite tabletter på morgonen och kvällen.

Det kom in en lite längre fråga, som jag svarar i punktform nedan. Det blir låååång läsning detta. 😉

Fråga: Hej!

Jag är otroligt glad över att du delar med dig av dina dagar och erfarenheter av roaccutan..

Till min fråga: Vet du vad det är som avgör hur länge man tar roaccutan? Är de acnen, vikten (med tanke på hur många tabletter man tar) eller annat? Läste att du tar den i fyra månader, varför valde läkaren just fyra månader?

Sedan talas det så mycket om uppblossning, hur mycket är det egentligen? Jag är rädd för att få finne i varje lilla cm av ansiktet och kroppen. Kan du beskriva lite mer vad uppblossning var för dig? 🙂 Och får verkligen alla det?

Sedan undrar jag om du sedan tidigare har jätte mycket finnar, var de svår eller mild?

Har du tagit tetralycal och fick du även då uppblossning? Jag själv har ”medel akne” enligt hudläkaren, de förstår inte hur dåligt jag mår av den jag har. Mitt sociala liv är pajat, vill inte ens äta middag med familjen osv. Så nu har jag tid med en annan hudläkare som kanske förstår mina besvär mer än den jag har nu.

Förlåt om de blev massor med frågor men de dyker upp hela tiden. Tack för att du skriver denna blogg, du är bäst!

Svar: Tack så väldigt mycket för dina fina och snälla ord. Och jag har verkligen sympati med din frustration i ditt läge! Läkare verkar jobba olika, men det vanligaste verkar vara att patienten först ska ha prövat i princip allt annat på marknaden innan Roaccutan kommer ifråga. (Även om jag även läst om aknepatienter som fått Roa vid allra första besöket).

* Vad som bestämmer hur länge man tar Roaccutan: Det är en kombination av den egna vikten och hur stor dos man tar per dag. Normal dosering är ca 1 mg Roaccutan per kroppskilo om dagen. I slutändan ska man ha kommit upp i en totaldos av medlet, vilket är den slutliga dos som läkarkåren genom åren sett är den mest verksamma dosen som ger mest bestående resultat.  Totaldosen man ska ha tagit i slutet av kuren är 120 mg per kroppskilo.

I mitt fall: Min totaldos vid avslutad behandling räknat på min kroppsvikt blir 55kg x 120mg = 6600 mg. Exakt hur länge jag äter medlet beror på hur stor dagsdos jag tar. Äter jag en lägre dagsdos, får jag äta medlet en längre tid. Tar jag en hög dagsdos, blir jag klar snabbare med kuren. Men jag lär äta medlet totalt ca 4-5 månader. Här beskrev jag mer ingående om dosering: https://roaccutan.wordpress.com/2009/11/14/dag-60-med-roaccutan/ 

* Uppblossning: Precis alla får möjligen inte en uppblossning, men det är bra att känna till att de flesta som börjar med Roaccutan får det. Då blir man inte överraskad eller ännu mer deprimerad (än man redan är av sina finnar. Jag menar alltså inte att man blir deprimerad av Roa ;)).

Alla får helt olika typer av uppblossningar (om man får en sådan), så det går inte att förutspå hur svår eller mild… En del har beskrivit att det blev riktigt illa för dem. Jag var också orolig innan, att hela ansiktet skulle bli fyllt av stora finnar, men så blev det inte alls. I några dagar i början av kuren tyckte jag först att jag blivit lite bättre av medlet, men sedan på 10:e dagen så kom det några fler ömmande finnar tillbaka. Det var min s.k. uppblossning. Men dessa finnar hamnade på precis samma områden där jag alltid haft finnar. Inte något nytt skrämmande alltså, och inte jätteilla, utan ungefär i samma omfattning som jag haft några dagar innan jag började med kuren (kanske några fler). Sedan gick dessa nya finnar tillbaka sakta men säkert vecka efter vecka.

* Min egna akne – svår eller mild?: Som du säkert redan sett hade jag inte finnar över hela ansiktet, utan placerat längs och under käkarna och lite upp på kinderna. Stora ömmande ”böldfinnar”, som jag kallar dem. Till en början var det bara några enstaka åt gången. De var röda och gjorde ont, men eftersom de låg så ”väl” placerade, så lyckades jag ofta gömma dem med hjälp av håret, och på så sätt skulle jag kanske kallat min akne mild till mellansvår. Jo, mellansvår är nog rätt beskrivning. Men, aknen var otroligt envis och blev värre och värre med tiden. I somras hade jag min värsta period. Då var det ingen chans att den var nära ”mild” längre. Framför allt var det aknekrämen Epiduo som jag då prövade, som hade framkallat den värsta böldaknen jag någonsin haft. Usch, det var riktigt hemskt. Och fult. Och smärtsamt. Stora svärmar av röda ömmande småbölder längs käkarna. Då visste jag att jag måste få ordentlig och kraftfull hjälp.

* Tetralysal: Jag fick akne för allra första gången för ett par år sedan. Då fick jag remiss till hudläkare, och där fick jag recept på Tetralysal. Då hade jag ingen aning om vad det var för utslag jag fått (och Roaccutan var inte något jag ens hade funderingar på). Och Tetralysal hjälpte! Efter några månader med tetran blev jag finnfri. Så det var toppen! Jag var finnfri i några år, men sedan smög sig finnarna tillbaka. (Jag vill dock inte säga något illa om Tetralysal, för även efter en Roaccutankur kan man få återfall i finnar).

I alla fall, nu när jag alltså fick tillbaka aknen så försökte jag in i det längsta undvika Tetralysal, eftersom jag blivit varnad av läkare att man kan bli resistent mot antibiotikan om man äter den i för många omgångar. Men sedan fanns inget alternativ, aknen blev för jobbig. Jag gav upp och gick till vårdcentralen, fick återigen recept på Tetralysal och började äta. Tyvärr hjälpte det inte den gången. Det blev snarare sämre med tiden, och sedan gick det som det gick: jag fick Roa nu i höstas när jag besökte hudläkaren, eftersom jag som sagt testat allt innan, inklusive aknekrämer.

Man får oftast just recept på antibiotika (som Tetralysal) första gången man söker för akne. (Om man nu inte bara får en aknekräm utskriven). Jag tycker definitivt att man kan ge Tetralysal en chans. Tetra funkar för en del helt och hållet. För mig hjälpte tetra den första gången, och det kan det absolut lika gärna göra för dig också! 🙂 Om inte annat så är det en väg att komma vidare framåt, eftersom du som aknepatient (som jag skrev) vanligtvis ska ha prövat annat på marknaden innan du får Roaccutan. Jag minns inte alls om jag fick någon uppblossning av Tetralysal… Inte något väldigt märkbart troligen.

Stort lycka till och hoppas verkligen att det går bra för dig!

2 kommentarer

Under Uncategorized

2 svar till “Dag 131 med Roaccutan

  1. Ems

    Hej!

    Tackar för att du svarade så bra på mina frågor. Tror inte jag skrev det men har själv ätit tetralysal i 3 mån och det hjälpte mig inte alls, så nu har jag varit hos hudläkaren och idag tog jag blodprov. Får börja med Roa så fort resultaten kommit in :). Är glad men lite nervös, kanske vanligt?

    Min hudläkare har sagt att jag ska börja dosen hög direkt, 5 tabletter per dag, 3 morgon och 2 kväll. Väger ca 48kg, blev lite ororlig trodde man började lågt men att man sedan ökade på men enligt henne så skulle vi köra denna dos för att sedan behålla den i först 4 månader och hjälpte det så skulle jag sluta, om inte så fortsätter jag i en månad till. Så nu hoppas jag detta kommer hjälpa mig, vågar jag tro att jag snart kommer sluta behöva tänka på finnar igen (?) Hoppas det innerligen 🙂 Såg att du ska iväg på skidresa, hoppas du får det underbart! Kram

    Ps: Måste man tänka på vad man äter och under vilken tid man äter under tiden man tar Roa?

Lämna en kommentar